onsdag 23 februari 2011

Kognitiv beteendeterapi

Sedan i början av januari 2011 besöker jag skolhälsan en gång i veckan för att tala med en kurator som har utbildat sig i KBT (steg 1). De första samtalen gick åt att prata om vem jag är; hur mitt liv ser ut, hur det har sett ut, skolgång, positiva/negativa händelser, m.m. så att hon fick lära känna mig. Rätt snart fick jag i uppgift att skapa en lista över jobbiga situationer, för att sedan gradera dessa beroende på hur stark ångest jag känner. Nu håller vi på att arbeta oss igenom listan genom att börja på de situationer som inte frammanar allt för hög ångest.

Listan presenteras nedan. Flera av punkterna kan egentligen delas upp i underkategorier, men så grundligt gick vi inte. Först funderade jag på att inte visa listan här, eftersom det känns pinsamt att erkänna att en del situationer är jobbiga. Men jag kör på ändå.


Situation
Ångestgrad

Arbetsintervju
100

Söka jobb
99

Tala/agera inför grupp oförberedd
98

Åka buss
98

Yttra sig vid möte/i skolan
97

Bli tilltalad i grupp
97

Lämna tillbaka/byta varor
96

Gå på social tillställning/fest
95

Vara den första som tar mat
95

Beställa mat på restaurang
90

Laga mat när andra ser på/tillsammans med andra
90

Säga sin åsikt till folk
90

Svårt att känna mig bekväm med 5 pers eller fler
87

Sjunga för mer än en
88

Gå in i lokal där folk redan sitter
85

Tala i telefon med auktoritetsperson
84

Tala med autoritetsperson
82

Skriva när andra ser på
80                       

Redovisa inför grupp
80

Leda musiken i olika sammanhang
78

Tala i telefon med någon jag inte känner
75

Offentliga omklädningsrum
75

Sjunga för en person
75

Beställa vid MC-drive åt andra som sitter med i bilen
75

Gå där någon kan iakta mig
73

Be om hjälp
72

Jag får inte spela fel
70

Säga nej
70

Handla många varor
70

Handla tillsammans med någon
65

Tala i telefon på offentlig plats
65

Be om hjälp i en affär
60

Äta i andras sällskap
60
Tala i telefon med bekant
60
Offentliga toaletter
60
Stå upp och cykla om det är folk i närheten
60
Prata med mer än en person
60
Äta med pappa när han tittar på maten
55
Cykla förbi buss
50

1 kommentar:

  1. Jag gissar att du har socialfobi.. Jobbigt med den där ångesten, förstår precis faktiskt ;) Du verkar ju helt klart ha kommit en bit på vägen eftersom du stegvis gör det som står på din lista, hur bra som helst ju! :D Hoppas allt går bra för dig, lycka till!

    SvaraRadera